Behandelingen » Vaccineren Kat

Kittenenting

Kittens worden meestal op de leeftijd van 9 en 12 weken gevaccineerd, maar afhankelijk van een aantal factoren kunnen de vaccinaties ook naar een eerder of later moment worden verplaatst.

De eerste vaccinatie geeft door een onvoldoende ontwikkeld afweersysteem en de nog eventuele aanwezige antistoffen van de moeder geen sterke en langdurige bescherming. Bovendien geeft een enkele vaccinatie tegen niesziekte in alle gevallen een onvolledige bescherming. Daarom moet de eerste vaccinatie na 3 weken herhaald worden.
De basisinenting is volledig na de laatste basisinenting een jaar later.
Waar vaccineren we tegen:
Kattenziekte
Wat is kattenziekte?
Kattenziekte (Feline panleukopenie) is een infectie van het maag-darmkanaal die veroorzaakt wordt door het Feline parvovirus (FPV). Het virus is voor 98% identiek aan het parvo-virus van de hond en ook de klachten zijn vergelijkbaar. Katten kunnen geïnfecteerd worden door direct contact met andere katten, of indirect via uitwerpselen, vlooien, of de mens (kleding). Het virus is erg stabiel en niet erg gevoelig voor de meeste reinigings- en ontsmettingsmiddelen en blijft lang infectieus in de omgeving. Als u een kat heeft gehad met kattenziekte kan uw huis nog jarenlang gevaarlijk zijn voor andere katten.

Welke dieren zijn gevoelig voor infectie?

Katten van alle leeftijden kunnen kattenziekte krijgen maar door een goede vaccinatie zien we de meeste problemen bij jonge, nog niet gevaccineerde kittens.
Wat zijn de verschijnselen van kattenziekte?
Het meest opvallend zijn de verschijnselen van het maagdarmkanaal: ernstige buikpijn, heftig braken, (bloederige) diarree en daardoor uitdroging. Katten met kattenziekte hebben koorts en maken een zieke indruk. Door de verminderde weerstand kunnen andere infecties (bijvoorbeeld aan de luchtwegen) het ziektebeeld verergeren. Bij dieren die de besmetting overleven kan nog gedurende enkele weken tot maanden diarree aanwezig zijn. Infecties bij drachtige katten kunnen leiden tot abortus of de geboorte van afwijkende kittens (afwijkingen in hersenen die neurologische klachten veroorzaken als incoördinatie en trillen). Soms gaat het verloop van de ziekte zo snel dat kittens sterven zonder voorafgaande symptomen.

Hoe stellen we de diagnose?
Op basis van de verschijnselen en het snelle verloop kan de waarschijnlijkheidsdiagnose gesteld worden die door middel van ontlastingsonderzoek kan worden bevestigd waarbij het virus wordt aangetoond. Voordat de uitslag van de test bekend is zal de kat of kitten geïsoleerd moeten worden van andere katten om eventuele verspreiding van het virus tegen te gaan. De test op de ontlasting kan vals-positief uitvallen wanneer de kat in de periode van 7-10 dagen voorafgaand aan de test is gevaccineerd tegen kattenziekte. Mocht onverhoopt een kitten overlijden kan ook sectie uitwijzen dat kattenziekte in het spel is.

Is kattenziekte te behandelen?
De behandeling van kattenziekte is moeilijk en bestaat uit het toedienen van antibiotica, ontstekingsremmers, anti-braakmedicatie en diarree-remmers. Infusen moeten de uitdroging tegengaan. Dwangvoederen is soms noodzakelijk bij de kleinste kittens die gemakkelijk en snel verzwakken. Ondanks deze behandeling zal helaas 70-80% van de besmette dieren sterven.

Wat kunnen we preventief doen tegen kattenziekte?
Vaccinatie is een adequate manier om katten tegen kattenziekte te beschermen. Kittens worden op een leeftijd van 9 weken ingeënt en op 12 weken herhaald. Daarna jaarlijks. Door poezen te vaccineren en ervoor te zorgen dat kittens meteen na de geboorte voldoende moedermelk op kunnen nemen krijgen de kittens een uitstekende bescherming van de moeder mee (passieve, maternale immuniteit). Wanneer de kittens zelf gevaccineerd worden zullen zij daarna een actieve immunteit tegen het virus opbouwen.

Niesziekte

Volwassen katten zien we elk jaar terug voor een controle en een vaccinatie. U krijgt hiervoor een oproepkaart.

Indien uw kat naar een kattenpension moet, zullen bovenstaande entingen verplicht zijn. Sommige pensions verplichten ook de Bordetella neusenting. Laat u goed informeren door het pension.