Nieuws » Spoeddienst

SPOEDDIENST NADERE UITLEG

Van 2010 tot 2020  mochten wij deel uit maken van de spoeddienstregeling Horst en omstreken. Helaas zijn alle Evidensia klinieken uit de regio nu opgenomen in een dienstregeling van spoedklinieken:Dienstkring Dierenartsen Noord-Limburg Aangezien ik autonoom en zelfstandig ben en niet tot Evidensia behoor, kan ik niet meer hieraan deelnemen.

Er is buiten deze nieuwe regeling waarin ik niet in opgenomen word ook nog de reden dat er te weinig dierenartsen zijn. Veel jonge dierenartsen haken af na hun studie omdat de belasting en werkdruk in de praktijk te hoog is. Dit vertaalt zich dan natuurlijk verder naar de huidige werkende dierenartsen die kampen met vergrijzing en geen aanvulling van nieuwe dierenartsen krijgen. Er kan dus geen 24/7 dienst geregeld worden. De psychische druk is hoog bij dierenartsen en uitval is een van de hoogste categorieën in dit vak. Vooral de diensten worden als zeer belastend ervaren: anders dan veel andere beroepen doen veel dierenartsen de dienst bovenop hun normale werkweek ( van vaak al 40+ uren). De spoedgevallen die worden binnengebracht zijn zeer divers en dus volkomen onvoorspelbaar en kunnen heel aangrijpend zijn. (De dierenarts doet vaak in zijn eentje de spoeddienst en staat er dus dan alleen voor)Dit geeft spanning. Ook hebben dierenartsen, net als andere hulpverleners te maken met veeleisende dwingende eigenaren met korte lontjes en grote monden. Al doen ze nog zo hun best de waardering is laag. Veel dierenartsen krijgen een burn-out en verlaten het vak of willen geen diensten meer draaien.

De diergeneeskunde zorg wordt er beter van als de dierenarts overdag fris en uitgeslapen is die weer plezier in zijn/haar vak heeft. Als er ook nog dierenartsen overdag uitvallen, zal de zorg ook overdag in het gedrang komen.

Laten we voorop stellen dat we een zeer dienstbaar beroep hebben en altijd iedereen willen helpen, echter de ontstane situatie die nu landelijk ontstaat is haast niet meer houdbaar. Zeker voor de kleine praktijken die met niemand meer een uitgebreide, ontlastende dienstverband kunnen aangaan(zonder in het vaarwater of uitgesloten te worden door de grote overgenomen klinieken wat landelijk nu gebeurt)

Aangezien een praktijk ook praktisch uitgerust  moet zijn voor spoed, de zogenaamde spoedfacilteiten, kun je ook geen hulp bieden bij een echt spoedgeval: er zal vaak verder onderzoek moeten gebeuren: röntgen-, echo-, bloedonderzoeken, bij bijvoorbeeld aanrijdingen/intoxicaties/ buikbloedingen etc. Ook een intensive care met speciale dure medicijnen moeten voorradig zijn. Inclusief personeel die daar continu is. Dit is eenvoudig niet te betalen voor een kleine praktijk en daarom doe ik dit dus al 10 jaar niet meer. Ook de vaardigheden die daarbij komen kijken voor de diverse ingewikkelde operaties komen dan ook niet aan bod om ervaring op te doen. Ook de incidentie van zo’n spoedgeval is zo klein, dat om hiervoor een dure operatieruimte –opnameruimte-intensive care te hebben, dit niet betaalbaar meer is voor een kleine praktijk.

Natuurlijk speelt ook de pandemie een rol daar zowel in de humane zorg als in de veterinaire zorg afgeschaald moet worden op veel punten.

Als er échte spoedzorg nodig is, is een dier over het algemeen beter af bij een spoedkliniek. Omdat hier dag en nacht gespecialiseerde dierenartsen aanwezig zijn met uitgebreide apparatuur en veel ervaring met spoedzorg. Net zoals bij de tweedelijnszorg voor mensen.

Wat kunt u doen?

  1. Voorkom dat het spoed wordt
    – Is uw dier al enkele uren of dagen niet lekker, neem dan ruim voor sluitingstijd contact op met uw dierenarts. Hoe eerder uw dier behandeld wordt, hoe meer de dierenarts kan doen, en hoe lager de kosten vaak zijn.
    – Laat uw dier jaarlijks controleren door de dierenarts om ziektes en hoge behandelkosten bij spoedsituaties zoveel mogelijk te voorkomen.
  2. Wees voorbereid op een noodsituatie bij uw dier
    – Krijgt uw dier medicatie? Zorg ervoor dat u altijd voldoende medicijnen in huis hebt.
    – Geef nooit pijnstillers voor mensen, deze kunnen dodelijk zijn!
    – Haal een EHBO-kit voor dieren in huis.
    – Geen eigen vervoer? Maak afspraken met een buddy die bereid is om in geval van nood in de nacht of het weekend te helpen met vervoer.
  3. Help zelf mee als vrijwilliger of buddy
    – Meld u aan als vrijwilliger bij de dierenambulance zodat zij weer 24 uur per dag ondersteuning kunnen bieden. Dit is door een tekort aan vrijwilligers nu helaas niet meer mogelijk.
    – Stel uzelf beschikbaar als buddy voor buren/vrienden/familie voor vervoer bij noodgevallen.

 

Laatste nieuws

Update covid-19 per 25 September 2021

Wij willen u er op wijzen dat wij blijven werken op  1,5 meter en indien nodig met een mondkapje: De reden hiervoor is dat wij van mening zijn dat ieder recht heeft op een behandeling van zijn huisdier of hij nu wel of niet gevaccineerd is. Om privacy redenen vragen wij ook niet naar uw coronapas. Maar blijven wij dus  werken zoals het was. Dat wil zeggen in de meeste gevallen met een assistent, uw huisdier wordt van u overgenomen en u wacht in de wachtkamer, of, indien wij dat zo beslissen: u komt met een persoon in de behandelruimte, draagt een mondkapje en houdt zoveel mogelijk 1,5 meter afstand.

Ook blijven wij voor alles op afspraak werken en is dus  de praktijk gesloten tussen de afspraken in en worden bestellingen enkel op afspraak ingepland.

 

Vaccineer uw huisdier, ook in Coronatijd!

Wij blijven  motiveren om het vaccineren van uw huisdier ook in deze coronatijd te blijven doen!

Update COVID-19/Corona

Update per september 2021:

Wij willen u er op wijzen dat wij blijven werken op  1,5 meter en indien nodig met een mondkapje: De reden hiervoor is dat wij van mening zijn dat ieder recht heeft op een behandeling van zijn huisdier of hij nu wel of niet gevaccineerd is. Om privacy redenen vragen wij ook niet naar uw coronapas. Maar blijven wij dus  werken zoals het was. Dat wil zeggen in de meeste gevallen met een assistent, uw huisdier wordt van u overgenomen en u wacht in de wachtkamer, of, indien wij dat zo beslissen: u komt met een persoon in de behandelruimte, draagt een mondkapje en houdt zoveel mogelijk 1,5 meter afstand.

Ook blijven wij voor alles op afspraak werken en is de praktijk gesloten tussen de afspraken in en worden bestellingen enkel op afspraak ingepland.

 

 

E-mail consultatie

Indien u buiten of tijdens de openingsuren bezorgd bent over uw huisdier en het betreft geen spoed of levensbedreigende situatie dan kunt u een e-mailconsultatie aanvragen. Zo krijgt u op afstand advies!

Vaccinatie hond tegen de ziekte van Lyme

Update vaccinatie ziekte van Lyme: de fabrikant heeft het vaccin uit handel genomen en is dus niet meer leverbaar in Nederland. De vaccinaties zullen dus opgemaakt worden.

 

Openingstijden

Maandag t/m vrijdag
11:00u tot 12:30u 15:00u tot 17:30u

Behandeling enkel op afspraak.

Contact

Paddeweg 18
5941 NB  Velden

077-472 07 02
info [at] dierenkliniekdierbaar.nl