Behandelingen » Vaccineren konijn

Er zij twee belangrijke virale infecties die preventief bestreden moeten worden d.m.v. entingen.

• Myxomatose: dit wordt overgebracht door muggen en konijnenvlooien. Het kan ook door direct en indirect contact met zieke konijnen ( via kleding, schoeisel, grassen..).De ziekte uit zich bij het konijn door dikke oogleden, snuit, oren en anus. Deze ziekte is haast altijd dodelijk.
  • # RHD/VHD: dit wordt overgebracht door direct of indirect contact met zieke konijnen, maar kan ook door insecten overgebracht worden. Het besmette dier kan acuut doodgaan door interne bloedingen zonder dat u iets opgemerkt heeft.

In 2016 was er veel commotie over het  RHD2 virus onder konijnen. Dit is een nieuwe variant van de nog steeds bestaande RHD1 virus. Normaal wordt u konijn al jaarlijks geënt tegen deze RHD1 variant en myxomatose. Helaas zit de RHD2 variant daar niet in.

Wat is RHD ook al weer?

VHD is zeer besmettelijk en wordt veroorzaakt door een virus: het RHD-virus. Dat verspreidt zich door direct contact tussen konijnen en ook indirect via urine, uitwerpselen, water, voedsel, kleding, handen en hokken. Stekende insecten kunnen ook een rol spelen in de verspreiding. Het RHD-virus is niet gevaarlijk voor mensen of andere gezelschapsdieren zoals honden, katten, cavia’s en andere knaagdieren.

Van het RHD-virus zijn twee varianten bekend: het RHD1-en het RHD2-virus. Reden waarom het belangrijk is te weten welke virusvariant nu een rol speelt:

De tijd die verstrijkt tussen het tijdstip van besmetting en het overlijden van het konijn is bij een RHD2-infectie langer (gemiddeld 3-5 dagen) dan bij RHD1 het geval is. Het virus krijgt daardoor meer tijd om zich te verspreiden.

Onder de konijnen waarbij VHD werd geconstateerd bevonden zich ook konijnen die gevaccineerd waren tegen VHD (RHD1). Hierdoor werd het aannemelijk dat er nu sprake was van een infectie met het RHD2-virus. Om te bevestigen welk virus bij de sterfte betrokken was is verder onderzoek uitgevoerd.

Op 16 december 2015 is bevestigd dat deze zes onderzochte konijnen uit Utrecht en de regio Nijmegen inderdaad zijn overleden als gevolg van een infectie met het RHD2-virus. Daarnaast zijn er nog enkele andere konijnen onderzocht door de afdeling Veterinaire Pathologie waarin een beeld is gevonden dat sterk wijst op dezelfde infectie. Van deze dieren zal ook aanvullend onderzoek worden gedaan om aan te tonen om welke RHD-variant het gaat.

Symptomen

Een met RHD1 (klassieke vorm) geïnfecteerd konijn zal veelal binnen 24-48 uur sterven. Bij RHD2 bedraagt deze termijn gemiddeld 3-5 dagen. In beide gevallen kunnen soms (acute) benauwdheid, koorts (> 40 °C), bloedingen of neurologische verschijnselen (tremoren) gezien worden voorafgaand aan de sterfte. Vaak is dit echter niet het geval en sterft het konijn zonder voorafgaande verschijnselen te vertonen. Daarnaast kan bij RHD2 een meer chronisch ziektebeeld gezien worden waarbij het konijn gedurende langere periode algemeen ziek kan zijn.
    In tegenstelling tot RHD1, waar het sterftepercentage vaak >80% bedraagt, ligt het sterftecijfer bij RHD2 vaak lager (5-70%). In geval van RHD2 kan daarnaast bij konijnen die de acute fase overleven een meer chronisch ziektebeeld gezien worden met als belangrijkste verschijnselen gewichtsverlies, lethargie en geelzucht.

Wat te doen hiertegen?

Wij hebben goed nieuws: er is nu een vaccin voor konijnen tegen myxomatose en RHD1 en RHD2 in 1!!!!

Het mag gegeven worden vanaf 5 weken leeftijd en na 3 weken is er dan opgebouwde immuniteit. Het is een jaar werkzaam.

Nu geen geswitch meer van diverse losse vaccins en door wetgeving en leverbaarheid weer uitwijken naar een ander vaccin. Nee, nu alles in 1!

Laat ook nu uw konijn tijdig in het voorjaar inenten. Dit is en blijft de beste tijd om te vaccineren!
U kunt nu op een eigen tijdstip / dag, wanneer het u uitkomt, een afspraak maken. Dan wordt uw konijn in alle rust volledig nagekeken, net zoals bij een honden of kattenenting. En maar een keer per jaar een bezoek aan de dierenarts!

klik hier voor meer informatie over de gezondheid van uw konijn